Engl |
|
|
NOGET PÅ HJERTE
Gaffa, den 1. oktober 2003
Pernilla
Aidt
Serene
CD ()
Dato: 06/10-2003
****
Danske Pernilla Aidt, har selv skrevet al musik og alle tekster og
sidder selv bag klaveret, mens hun synger på dette drømmende,
sanseligt musikalske album, der uvilkårligt leder tankerne i
retningen af Sissel Kirkeby og Enya selv om disse dog er klasser
bedre. Aidt og hendes suveræne optræden på dette
ambient pop- og jazz-album er ikke desto mindre usædvanlig.
For den 37-årige dansker har klart noget at byde på. Helt
utvetydigt en erfaring at trække på. Og noget på
hjerte. (Hvorfor man også kan undre sig over, at vi i Danmark
først stifter bekendtskab med hende nu). Aidt har en lang sang-karriere
bag sig i Frankrig, hvor hun bor. Musikbutikskæden, FNAC, kårede
hende således helt tilbage i 1998 som "Årets Jazznavn",
efter hendes franske debut med et album med jazzstandards. Aidt er
konservatorieuddannet klassisk sangerinde, har videreuddannet sig
i jazzens verden på Berklee, men hendes danske debut er hverken
eller. Det er en hybrid ambient pop. Et album med en række
ørehængere, som med lidt held vil nå ud til et
endog meget stort dansk publikum.
Af Ivan Rod
gaffa.dk/anmeldelser
|
BLID OG KRAFTFULD
Djembe, den 1. oktober 2003
PERNILLA
AIDT: Serene
Mildrecords mildcd001 Distr: www.coperecords.com
***** 53 minutter
Serene,
som betyder afklaret og fredfyldt, er Pernilla Aidts debut som sangskriver.
Hun kalder selv musikken douzz: en hybrid mellem
elektronisk ambient eller lounge og akustisk jazz, med nogle klassiske
elementer. Pernilla Aidt, som bor i storslået natur i
Les Alpes de Haute Provence, har levet af at synge siden hun var 19
år. Hun er konservatorieuddannet klassisk sangerinde og har
derudover en tre-årig uddannelse fra Berklee College of Music
i USA. Hun har især sunget jazz og broadway-repertoire, men
da hendes karriere hovedsagelig har udfoldet sig i Frankrig, har vi
ikke hørt meget til hende herhjemme. Pernilla Aidt er et godt
musikalsk bekendtskab: stemmen er både blid og kraftfuld, der
er en rolig puls igennem alle 11 numre, som er livfulde og rytmiske,
underbygget af blandt andet djembe trommer og tablas. Hun spiller
selv klaver; instrumenter i øvrigt er: percussion, trompet,
guitar, bas, fløjte, cello og kagedåse. Sangene
er til drømmernes og de elskendes sensuelle verden. En musik,
som beskriver livet, og naturen kan bestemt fornemmes i de landskaber,
som hendes stemme og i et enkelt nummer også eskimostemmer
skaber. En rigtig flot debut!
Susanne Bille
www.djembe.dk
|
JAZZ PÅ 'RIVIERA'
Nice-Matin, den 11. januar 2000
Hvordan kan man forestille sig et mere harmonisk sammentræf af traditioner,
i anledning af borgmesterens nytårsfest for kommunens ansatte, end at
invitere gruppen "Riviera Swingo Latino" for at sikre den musikalske
stemning ved cocktailen, som sidste fredag samlede mere en tusinde mennesker i
det helt nye "Palais Riviera".
Sammensætningen er af de "swingende banditter", som komponisten
Patrick Michel kalder dem med et smil i øjet. Han er lederen af gruppen,
og han er konstant opdateret på de mest kendte jazz-standarder og den
latinamerikanske musik, fordi han kan lide det.
På scenen har den smukke Pernille, dansker men også fra Cannes, valgt
det kolde kolde vejr og Boston som exil til at udvikle varmen i sin stemme
på Berklee. En stemme som hun med stor lyst bruger løs af på
det klassiske jazz-repertoire, som strækker sig fra Gershwin over Benny
Goodman og Sarah Vaughan uden at forglemme de mest kendte sange - og Glen
Miller.
Som akkompagnatør har hun den russiske (også fra Cannes) Vadom
Andreev, klaverlærer i Biot i seks år og tidligere musiker på
spillestedet "Saint Petersbourg" i Mougins. På trommer, Eric
Mencaglia, ung mand fra Pegomas, uddannet på skolen
"l'Esperance", ledet af Georget Daumas, (hans onkel) hvor han
naturligvis bliver trommeslager i orkesteret, før han starter på
konservatoriet på percussion og bliver optaget i Patrick Michels
jazzklasse.
Den 40-årige leder af det franske elektricitetsværk i Cannes er
også medvirkende i Patrick Michels musical "Swingy et Melody",
hvor Pernille havde rollen som Melody, og han er ligesom saxofonisten medlem af
gruppen "les Shakers".
Saxofonisten, Eric Lebeau, som er 21 år gammel, startede med at spille
violin og sideløbende trommer. Med diplom fra det klassiske konservatorium
studerer han nu marketing på fjerde år i Sophia-Antipolis. Han
navigerer mellem musiken og studierne, men også han medvirker så ofte
som muligt i Patrick Michels jazzklasse.
Frédéric Bori, trompetist, er ligeledes elev fra konservatoriet i
Cannes og Marseille. Som 31-årig har han gjort Patrick Michel til sin
"guru", og når han ikke spiller funk med sit orkester "La
Tribu", underviser han børn fra børnehaveklasse-alderen til
omkring de 11-årige i musik. Hvor heldigt, musikalsk er fremtiden
sikret.
Frédéric Jaubert
|
SPØRGSMÅL TIL PERNILLE
Nice-Matin, side 11, 7. juli 1999
Dansk sangerinde som i de sidste 10 år har boet i Cannes forbereder sin anden CD.
Orienteret imod hendes store lidenskab: jazzen
Hvad synger du?
I dag kun jazz - med en forkærlighed for "the standards", som sange fra "Porgy
and Bess" af Gershwin.
Fra starten har jeg fået klassisk undervisning på det Kongelige Akademi i
København. Jeg har sunget i Offenbachs "La vie Parisienne" og andre uddrag af
opera-repertoiret.
Hvordan er du landet i Cannes?
Jeg kom til Paris som 19-årig for at lære fransk, og jeg blev forelsket... i
byen.
I løbet af et par år, sideløbende med mine studier på Ecole Normale de Musique,
sang jeg i kældrene og klubberne i Saint Michel og Saint Germain kvarterene.
De sidste ti år i Cannes har jeg på én gang fundet solen og bedre arbejdsforhold.
Hvad er dine næste projekter?
Efter fire års klassisk uddannelse på konservatoiet i Cagnes, mødte jeg P. Michel
som indvidede mig i jazzens verden og optog mig i Cannnes Big Band.
Jeg har ligeledes haft hovedrollen "Melody" i musicalen "Swingy & Medody", opført
af Swingy Association.
Jeg har netop været et år i Boston, på Berklee College of Music, og siden har jeg
kun haft én lyst: at tage tilbage...
I Amerika er jazzen virkelig en kultur, og i dag har jeg rigtigt lyst til at
integrere mig i dette musikernes paradis, gøre noget nyt for at have det godt med
mig selv og min sang.
Men først vil jeg udgive en anden CD, og til det formål skriver jeg på tekster,
som jeg vil sætte på jazzstandards.
Hvor kan man høre dig denne sommer?
Her i sommer synger jeg med Golden Jazz Band fire aftener i Menton den 11.-30.
juli plus den 24. og 28. august. Men jeg håber at finde andre koncertmuligheder.
Man kan forøvrigt kontakte mig på min e-mail: aidt@imaginet.fr
www.pernilla.dk
|
MADEMOISELLE SYNGER GERSHWIN
Montagne, side 8, 9. marts, 1998
I forbindelse med jazzfestivalen i Auvergne og i anledning af Gershwins
100-års jubilæum har den unge danske Pernilla Caroubis kvintet givet
en hyldest, lørdag aften i festsalen, til den kendte komponist af
"Porgy og Bess".
Den unge sangerinde, som er blevet undervist på det Kongelige Danske
Akademi i København og på Ecole Normale de Paris,og som endvidere har studeret
harmonilære på L'American School of Modern Music, startede på
de skrå brædder i Danmark, før hun slog sig ned i Frankrig.
Pernillla Caroubi træder ind på scenen, mild men selvsikker og
starter ud med at beskrive scenen; publikum befinder sig pludselig i midten
af en lille landsby med sorte fiskere i 1930erne. "Kvinderne sludrer,
mændene spiller terninger".
Kvintetten besøger et værk, hvor melodierne er blevet spillet
på alle de store teatre på Broadway gennem tiderne, men kvintetten
leverer en moderniseret fortolkning med originale og personlige
arrangementer.
En smuk palet af personligheder til en koncert rig på nuancer og
farver.
Cyril Caroubi på klaver, Christophe Montant på guitar, Bernard
Ressseguier på trommer og Rene Pignatelli på kontrabas.
Forførende melodier sunget af en en varm subtil overraskende stemme,
understøttet af en stærk og betonfast rytmegruppe - influeret af
latinamerikanske rytmer.
En personlig hyldest fyldt med friskhed til de mest kendte "standards"
af den amerikanske komponist G. Gershwin.
|
FORFØRENDE HYLDEST TIL GERSHWINS JAZZ
Nimes, side 5, 3. marts, 1998
Pernilla Caroubi Kvintet på jazzklubben Paseo næste fredag
Det Musikalske Efterår har ikke kun klassisk musik på
programmet.
Efter "Musik-nonstop" dagen i Carre d'Art sætter festivalen
jazz på plakaten. Den første koncert af denne genre finder sted
næste fredag den 17. oktober kl 21:00.
Fra "The Man I love" til "Summertime" - fra "Love Is
Here To Stay" til "I've Got Rhyhtm", alle har nynnet Gershwin.
Denne verdenskendte komponist, pianist og orkesterleder har haft et liv fyldt
med levende dansende musik.
De sorte amerikaneres musik, specielt jazzen, var for ham en fantastisk
inspiration.
Jazzmusikerne brugte ligeledes Gershwins melodier, lavede standards ud af dem,
som endnu klæber til vore hjerner og gør os glade, selv når
det regner udenfor om morgenen.
Det er den samme stemning, som De vil genfinde med denne koncert i jazzklubben
"Paseo".
Pernilla Caroubi Kvintettens hyldest til Gershwin slynger sig omkring operaen
"Porgy and Bess", som han komponerede i 1935.
Med hensyn til stemmen vil lytterne nyde Pernilla Caroubis pragtfulde
stemme.
Denne fantastiske danske sangerinde er kommet på de store franske scener
med sit blonde hår efter solid undervisning på de Kongelige Danske
Akademi i København, derefter i Frankrig på "l'Ecole Normale de
Paris" og harmonilære på American School of Modern Music og en
start på karriere med gruppen UPS.
Pernilla Caroubi er omgivet af Christophe Montant på guitar. Han har
studeret guitar med Pierre Cullaz og er i dag medlem af "Bigband de
Cannes".
Endvidere Bernard Resseguier på trommer, som har studeret ved Ren Nan og
Pierre Jullian. Han har spillet sammen med mange forskellige grupper, blandt andet Ubiq,
hvor de spiller hans egne kompositioner. Han har ligeledes spillet
opvarmningkoncert for Martial Solal.
Rene Pignatelli er kontrabassisten. Diplomeret fra "Music Institute of Los
Angeles", han er solist i "Orchestre de Paris" og spiller
ligeledes med brasilianske og cubanske orkestre. Han er medlem af "Big Band
de Nimes" og var leder af bandet "On Step Quartet" i 1988.
Tilsidst Cyril Caroubi , som er diplomeret fra CNCM og har medvirket i diverse
masterclasses, blandt andre med den store Kenny Barron. Han har spillet med mange
forskellige folk, blandt andre Pierre Vassiliu, og har ogsŒ arbejdet for Barclay
studierne.
Denne koncert som er arrangeret af foreningen "70" giver os
lejlighed til at bade i 100 procent musikalsk lykke: glad, afslappende og
forfriskende stemning.
Det er den bedste hyldest, man kan give Gershwin, som har 100-års
jubilæum. Et lille dyk ned i dejlige "Un Americain a Paris" eller
ned i den blide og vibrerende nostalgi af "Concerto en Fa".
Alt i alt et program, hvor de moderne arrangementer finder deres kraft i
de latin-cubanske rytmer.
Pernilla Caroubi vil med Georges Gershwins hjælp give Dem en utrolig lyst
til at synge.
Prøv bare - De vil se - det gør godt!!
Koncert i "Paseo"
510 rue de L'Hostellerie i Nimes
Den 17. oktober kl 21:00
Information "jazz 70" Tel 04 66 21 79 79
|
PERNILLE OG JAZZEN ER HER!
Nice-Matin, side 13, 2. marts, 1998
Længe leve Beaulieu
Den danske sangerinde Pernille er forført af dette azurparadis.
Det er ved åbningen af det store Casino, hvor Pernille deltager, og ved
den nationale "musikdag" i Frankrig med Golden Jazz Band, at Pernille
opdager dette sted.
Undervist på det Kongelige Danske Akademi i København, l'Ecole
Normale i Paris, og American School of Modern Music, medlem af gruppen UPS og
andre orkestre, specielt Henri Guedon.
Man har kunnet opleve Pernille på de fleste store scener i Frankrig, blandt andre
"New Morning", " Printemps de Bourges" og på tv. En
sangerinde i verdensklasse, som motiverer de kendte musikere i Pernilla Caroubi
Kvintetten.
De har indspillet (i Studie 26 i Antibes) en CD med Georges Gershwins store succes
"Porgy and Bess" i anledning af hans 100-års jubilæum.
Kvintetten består yderligere af: Cyril Caroubi på klaver, elev af
Pierre Petit, A. Weber, Kenny Barron. Diplomeret på CNCM, akkompagnateur af
forskellige artister, blandt andre Pierre Vassilui.
Rene Pignatelli på kontrabas. Diplomeret på "Music Institute of
Los Angeles". Elev af Jeff Berlin. Gary Willys, Abrham Laboriel. Bernard
Cauzeran, medlem af Nimes Bigband.
Jean Marc Eon på trommer/percussion. Elev af Dante Agostini, Georges Pazinski, Barre
Philipps fra "Institute superieur de la Havane". Medlem af CIM's
bigband og spiller med forskellige jazz- og salsagrupper.
Christophe Montant på guitar. Disciple af Pierre Gulaz, Pat Metheny, John
Scofield, Chick Corea og Gary Burton, guitarist i Cannes Big Band og andre
jazzformationer.
Bemærk, at deres hjemby er "Le Cannet Rocheville" hvor man kan
få fat i Pernille og Cyril Caroubi på tel 04 93390063 eller på
internet paidt@hotmail.com. Her er en oplagt lejlighed til at kontakte dem, da det
er sjældent at opleve eller genopleve den autentiske jazz.
|
HARMONI OG CHARME VED JAZZKONKURRENCE
Crest, 7. august, 1997
Pernilla Caroubi Kvintetten stiller op på scenen. De fire msikere og
sangerinden er vant til at spille de store jazz værker og genskaber
arrangementer, der lever op til en moderne lyd.
Det er altså den verdenskendte opera Porgy & Bess, som kvintetten
leverer til publikum, fuldsændig forandret med latinamerikansk stemning og
bossanova rytmer.
Lige fra starten med en ugenkendelig version af "Summertime"
sætter kvintetten stemningen. Sangerinden fra Danmark - ikke nogen
nybegynder - fortæller mellem hver sang (som varer mindst 10 minutter)
udviklingen i operaens intrigerende histore.
Musikerne, som viser deres kunnen i deres soli, understøtter den unge
kvinde. Hun modulerer med sin stemme i alle registre fra bund til top, en varm
og sensuel stemme,
med intonationer lidt a la Björk. Så smukt, at da hun gik igang med en
intim gospelinspiret sang, kunne man ønske sig lidt mere stilhed fra de
passerende på kirkepladsen, for bedre at kunne hengive sig til hendes
charme.
|
EN VELLYKKET GERSHWIN-AFTEN DÅRLIGT BESØGT
Midi Libre, 20. september, 1997
Den flotte Pernilla Caroubi koncert fandt sted foran et meget lille
publikum.
Det er beklageligt, efter alle kommunens anstrengelser, at så få
personer tager sig sammen til at gå ud til sådan nogle kvalitetsaftener.
Synd for de fraværende.
De så scenevante jazzvirtuoser gav en meget flot udgave af Porgy &
Bess. En meget smuk sangerinde, med en ekstraordinær stemme jonglerer
beundringsværdigt med mikrofonen.
Talentfulde musikere, som kender deres instrumenter, og tilmed en fantastisk
trommesolo med stort bifald.
Tilskuerne og jazzamatørerne fik virkelig bonus for deres 25øre.
|
DER ER JAZZ I LUFTEN
19. september, 1997
I aften spiller Pernilla Caroubi Kvintetten på Slottet.
Organiseret af Caveirac's kommune og musikskole. Pernilla Caroubi Kvintettens
koncert finder sted den 26. september 1997 kl 20:30 i Slottets park.
Ingen smukkere omgivelser kunne danne rammen om denne koncert, der helt sikkert
forhøjer musikernes og den danske sangerinde Pernilla Caroubis
præstation.
Det skal for iøvrigt nævnes, specielt til kendere, at denne gruppe er
blevet kvalificeret til jazzsangkonkurrencen i Crest.
De skal vide , at Pernilla Caroubi Kvintetten er foreningen af fem musikere, som
ønsker at fortælle jazzens historie ved at spille en række af
de største værker gennem tiderne med nye opfindsomme fortolkninger,
der genskaber arrangementerne,sa de lever op til en moderne lyd.
Det er sådan en fornøjelse i septembers milde aftener at høre eller
gå til en kvalitetskoncert. I anledning af Gershwin's 100-års
jubelæum har kvintetten valgt at fortolke "Porgy & Bess",
hvis melodier har lydt i alle Broadways teatre. Pernilla Caroubi Kvintettens
arrangementer er originale og anderledes til tider med latinamerikank
påvirking og giver en moderne og frisk version af klassikerne.
|
HYLDEST TIL GERSHWINS JAZZ
Montagne, 3. marts, 1998
Den unge og smukke Pernilla Caroubi fra Danmark er den kulturelle komites
gæst den 7. marts (kl 21:00 i festsalen) i forbindelse med festivalen
"Jazz i Auvergne".
I anledning af Gershwins 100-Œrs jubilæum giver sangerinden, som er
blevet undervist på det Kongelige Danske Akademi i København og
på "Ecole Normale de Paris", en hyldest til Porgy og Bess'
forfatter.
Kvintetten bryder nye veje ved at udforske jazzens historie med ønsket om,
at den forbliver autentisk, dog uden at glemme sin egen personlige stil.
Denne personlige hyldest finder sit udtryk i de kendte sange med en varm
fortolkning gennem Pernilla Caroubis stemme.
Melodierne forfører og finder deres vækst i den musikalske baggrund
inspireret af latinamerikanske indflydelser.
Det er ikke så underligt, for Pernilla Caroubi, som har sunget med den vestindiske
Henri Guedon, har som rytmisk milepæl Jean-Marc Eon (trommer, perc) og Rene
Pignatelli (kontrabas). Trommeslageren, (medlem af CIM's bigband) har været
på Cuba nogle år for at udvide sin musikalske horisont ved at tage
undervisning på "Institut Superieur des Arts de la Havane" og ved
at spille med diverse lokalgrupper der, som jo kender salsa til yderste
fingerspidser. Kontrabassisten, solist i "L'orchestre de Paris" og medlem
i Nimes Bigband har også været medlem af diverse cubanske og
brasilianske grupper.
Kvintetten er fuldendt med Christophe Montant, guitarist i Cannes Big band og
Cyril Caroubi (klaver). Sidstnævnte har en varieret baggrund - har blandt andet
spillet med Pierre Vassiliu og har arbejdet i Barclay studierne.
Det er med denne palet af personligheder, at kvintetten vil glæde alle dem, som kan
lide jazz: den jazz som overrasker uden at brutalisere og den jazz som fornyr de
mest spillede klassikere.
Billetterne til denne koncert den 7. marts er til
salg for 60 francs (50 for abonnenter)
|
NÅR MUSIKKEN ER GOD
Nice-Matin, 28. juni, 1998
Som i tusindvis af franske byer på den nationale "musikdag"
har St. Andre formået at stable en koncert på benene med forskellige
grupper, musikere, kor og sangere. Festen havde publikumrekord og sluttede
først sent om natten.
Pernilla Caroubi Kvintetten, en jazzgruppe fra Cannes, blev højt
værdsat af mange tilhængere af god musik.
|
JAZZ MED GERSHWIN
Le Provencale, side 8, 28. juni, 1998
I forbindelse med byens kulturelle fremstød og for at huske Gershwins
100års jubilæum vil vi have den fornøjelse at modtage Pernilla
Caroubi Kvintetten fredag den 21. november i Foreningssalen.
Denne gruppe går under et fantastisk renommé, og dens forskellige
koncerter har haft utrolig succes. Man kan citere deres medvirken i festivalen
"Det musikalske efterår" i Nimes og ved den Internationale
sangkonkurrence i Crest, som er en af de vigtigste på europæisk
niveau.
I denne koncert er vi sikre på at tilbyde Dem to timer i den syvende
himmel, takket være Pernilla Caroubi Kvintettens talent for fortolkning af
komponisten Gershwins musik, hvis værker forbliver i vores hukommelse for
evigt, (Un Americain a Paris, Porgy and Bess, etc).
Vi opfordrer Dem til at møde op stortalligt til denne koncert, som vil
blive holdt fredag 21. november kl 21:30 i Foreningshuset.
Entre pris voksne 40 francs, børn 20 francs.
|
MUSIKALSKE LØRDAGSAFTENER
Nice-Matin, side 7, 30. august, 1997
Siden juli måned har det hver lørdag aften været muligt
for Le Cannets beboere at feste på Place Bellevue, eller i Theatre de
Verdure du Tivoli, takket være festkomiteens flotte koncertprogram.
Også de ydre områder har haft muligheden: den 31. juli spillede Bernd
Hasel orkesteret i Mimosas kvarteret, Place Koenig. I begyndelsen af august
spillede Suzy Jameson og Fat Cat Gang på place Foch i Rocheville.
Den 15. august har festkomiteen villet forkæle "Ranguin" ved at
præsentere Pernilla Caroubi Kvintetten og rhythm & blues gruppen
Ortax.
Dagen efter spillede P. Michel kvartetten Place Bellevue og Magie Belfiore
på Place Aubanel.
Tilsidst efter den flotte koncert med Mariachis d'Atlixco er det variete
orkesteret Les Shakers, som får æren af at afslutte denne "fri
entre" musikalske sæson på Place Belleue.
|
PERNILLE, DEN DANSKE SANGFUGL:
EN STJERNE ER FØDT
Magazine Trimestrial des Communes d'Azur, nr 3, juli 1996
Af Henry Durand
Hun kunne have deltaget i det Europæiske Melodi Grand Prix, bekendt
som hun er med Europa, denne charmerende danske sangfugl, der er født
i Århus i et kunstnerisk miljø.
Moderen var ansat på teatret og faderen musiklærer og cellist,
og Pernille begyndte i en tidlig alder at få sangundervisning.
Som 19-årig består hun sin musik-studentereksamen samtidig med,
at hun indspiller sin første plade med gruppen UPS - med musik komponeret
af sin egen bror. Ud over at han er komponist og arrangør er han
ansat som journalist ved Danmarks Radio.
Året efter kommer kommer hun til Paris og synger på cabareter,
blandt andet Le Bateau Ivre i Rue Mouffetard. Hendes allerede spirende talent
får Henri Guedan øje på og engagerer hende som korist med
flere engagementer på kendte spillesteder og på TV. Vores "perle"
optræder på festivalen Printemps de Bourges og på det
verdenskendte New Morning - og hun fortsætter sine musikstudier på
The American School of Music og IACP. Hendes repertoire er eklektisk. Hun
dækker alle stilarter for at tilfredsstille et bredt publikum.
For at definere denne "Star is Born" (hentet fra fra hendes
repertoire), så kunne man sige, at hun er en blanding af amerikaneren
Liza Minella, tyskeren Ute Lemper og russeren Suletana. Til franskmændenes
beklagelse tager hun ofte tilbage til Danmark, hvor hun tager klassisk undervisning
med lærere fra de danske konservatorier, blandt andet operasanger Lars Waage.
Pernille arbejder på flere sprog: dansk selvfølgelig,
men også engelsk, tysk og til stor tilfredshed vort eget sprog,
fransk. I 1990 fører hendes udlandsrejser hende til den franske
sydkyst, Cote d'Azur, nærmere betegnet Cannes. Ud over sin sang
opdager hun her to nye kærligheder, dels til landskabet, men
specielt til Cyril Caroubi, diplomuddannet jazzpianist, som bliver
hendes Pygmalion. De deler således både det personlige
og det professionelle liv med virke over store dele af Sydfrankrig.
Med fast bopæl i Le Cannet og et hus
i bjergene i St. Julien du Verdon, hvor de kan musicere.
Pernilles repertoire går fra egne kompositioner til standards,
fra Ella Fitzgerald til Chick Corea. Specielt betagende er hendes version
af "Autumn Leaves" eller "500 Miles High", for slet ikke at tale om hendes bemærkelsesværdige
tolkning af "My Way" eller alle de andre store franske succeser.
Trods sine mange rejser er vores sangfugl nu blevet Azur-sydlænding
- med sin smukke stemme, med øjne så klare og et yndigt ansigt.
Hun tager fremdeles sangtimer for at holde stemmen ved lige hos Florence
Vento. Hun giver sig ofte i "One man shows" på Sydkysten,
eller hun giver koncerter med husbondens jazzkvintet. Hun er netop kommet
i kontakt med Golden Jazz Band, et bigband udgået fra Monaco. Ligesom
hun i en årrække har kørt Frankrig tyndt med det store
band Exclusif fra Nice.
Hvis du ser en plakat med Pernilles navn, så er det en chance,
som du ikke bør gå glip af. En aften med hende er ensbetydende
med en dejlig oplevelse, som du ikke fortryder, og som du går opløftet
hjem fra.
|
SMAGFULDE MÉLODY
Nice-Matin, side 22, 16. marts, 1999
En succesrig weekend for musicalen "Swingy og Melody", som er på
plakaten i teateret "La Licorne" takket være festkomitén
"Swingy association".
Lidt klassisk, lidt jazzy, halv "Swingy" og halv
"Mélodie", Patrick Michel's musical gjorde stor lykke hos
publikum i Licorne teatret.
Madeleine Racher-Riviere fra "Foreningen Swingy", som har sat
mange penge på spil på denne genopførelse efter sidste
års premieresucces på "Noga Hilton" fortæller, at det
er lykkedes, takket være billetsalget, at dække alle udgifter.
Små hundrede personer på scenen til denne forestilling, dejligt for
øje og øren over for et publikum, der ganske vist fra starten var
venligt indstillet.
På scenen var først børnekoret dirigeret af Florence
Deriviere, dernæst musikerne og solisterne, som gav alt, hvad de havde i
sig.
Alle glade og smilende, selv når visse små fejltrin forekom,
uundgåeligt i en ellers så fornøjelig og frisk
amatørforestilling.
Et vidunderligt eventyr, som forener et muntert team, og oven i købet
giver en overraskende hyldest til sang og musik.
Jazzlærer på Cannes konservatoriet, leder af Big Band og kvartet,
komponisten Patrick Michel kan ikke (og vil ikke) gemme sin hang til jazz, hvor
han udmærker sig, selv om han udtaler sig om melodien som værende
lige så vigtig.
MÉLODY, (Pernille Aidt) hun fører sig stærkt frem i hovedrollen.
Dronning for en aften, med en fremragende stemme og et fængslende scenetække.
Hun behersker platauet fra top til tå, hun klarer ansvaret som ligger på
hendes skuldre. Sidstnævnte er utroligt smukke, hvilket jo ikke forringer
indtrykket.
Lad os tage hatten af for livsglæden hos alle dem, som omgiver hende,
skuespillere, musikere, korsangere, som lægger så meget sjæl i
forestillingen.
En specielt hurra for børnene som giver det hele et frisk pust. Swingy og
Melody lever lykkeligt til deres dages ende fyldt med mod på egen
skæbne, efter at have trodset fader og samfunds forbud i en debat, som er
lige så gammel som universet, og hvor som altid kærligheden sejrer.
|
JAZZ UNDER STJERNERNE
Nice-Matin, side 15, 26. august, 1996
I forbindelse med "musikalske sommernætter", arrangeret af
landsbyens festkomite , var den strålende instrumental- og vokalgruppe
"Golden Jazz Band" fornylig attraktionen i Roure, en jazzkoncert af
stort format.
I hele to timer under åben stjernehimmel og foran et stort entusiatisk
publikum, blev de veritable jazzyndere - og dem kan man ikke snyde - overvældet
af den alsidige og vidunderlige fortolkning af den helt unge sangerinde,
akkompagneret af et instrumentalorkester, hvis stil med vilje er orienteret imod
de store historiske ensembler fra den gyldne epoke a la" Cotton
Club".
Som Count og Duke villet have gjort det. I en stor parade stemning var publikum
helt bjergtaget af Count Basies, Duke Ellington og Cole Porters standards og
gav en hyldest til orkesteret, med indtil flere extranumre af nye sange til
følge.
Stor kunst på en aften,som fortjener at blive gentaget.
|
SIKKE DET GÅR
La Provence, 10. december, 1997
Et kor er netop blevet dannet i St. André les Alpes. Så vi tog
dertil for at høre mere, og vi endte med at synge med. Alt om stress blev
glemt, alt glemt om arbejde og strabadser ligeså. Hvilken blid form for
terapi, der får én til at genfinde sin energi. Det at synge er
ligesom at grine, det er godt for krop og sind. Dette er koristerne, som er fra 7
til 77 år gamle - enige i.
Den unge korleder Pernille, som er forsanger i en jazzkvintet i Cannes, tager
sig af hver enkelt, med en engels tålmodighed. Man er her jo trods alt for
at have det dejligt!
De kan stadigvæk tilmelde Dem eller komme for at få flere
oplysninger før øveaften hver onsdag kl 20:30 i musiksalen 1. sal
på skolen eller snakke med musikskolens direktør Pascal i
frisørsalonen.
|
OPRETTELSE AF ET KOR TIL GOD AFSPÆNDING
Nice-Matin, 17. december, 1997
Musikskolen "Moyen Verdon" har oprettet et kor. Alle er velkomne,
børn, forældre, ja, alle aldersklasser.
Man er velkommen hver onsdag kl 20:30 til 22 i musiksalen på skolen.
På programmet er popsange som for eksempel fra rockoperaen
"Starmania", og gospelsange som "Oh happy day" eller
klassikeren "En Mand og en Kvinde" af Francis Lai.
Den unge lærerinde, Pernille, er tidligere elev af Marc og Forence Vento
fra Cagnes konservatoriet. Hun er ligeledes sangerinde i en jazzkvintet og
medvirkende i mange aktiviteter på konservatoriet i Cannes, men hun finder
alligevel tid til at bringe sin vokalteknik og musik videre til selv de mest
generte.
Det er ikke for sent at sige til, hvis det at synge i kor var noget. Det koster
kun 200 francs per semester. For yderlige oplysninger, henvend Dem direkte
før hver seance.
|
SLUT PÅ SOMMERPROGRAMMET
Nice-Matin, August 25, 1992
Mens udendørs-biografen bliver ved med sine forestillinger i
"Theatre de Verdure", er det slut med sommerkoncerterne, som blev
afsluttet med en stor fest holdt af sportsklubben i Villefranche. Orkesteret
Exclusif afholdt en meget vellykket koncert med sangerne Stephan og Pernille (se
billede) i forgrunden. Det var organiseret af festkomitéen.
Forøvrigt oplyser komitéen, at næste generalforsamling
bliver afholdt den 3. september for at forbedre festlighederne i Saint-Michel.
(...)
|
MUSIK PÅ SLOTTET
Lorgues, 29. maj, 1998
Med den første koncert i denne sæson åbnes dørene for
en ny kulturel politik på Berne slottet, som indbyder regionale
instrumentister til at deltage.
De ansvarshavende for kultur-formidling på Berne slottet har i år
vedtaget at sætte solistkoncerter med lokale instrumentister på
programmet.
Mange tilskuere mødte op forleden aften med Pierre Laurent på
klaver og Eric Pachet på fløjte med Maestrias Adagio samt Allegro
fra G-mol sonaten for fløjte og klaver af J.S. Bach - og Adagio, Allegro
og Andante med variationer fra G-dur sonaten for fløjte og klaver af
Mozart.
Cathrine Dominguez, sopran, sang utroligt smukt trods en
halsbetændelse, det samme gjorde Pernille Aidt, mezzosopran. De blev begge
akkompagneret af Hanne Agerbaek i duoen Ricordati Mio Ben af Händel, duoen
Sull' Aria fra Figaros Bryllup af Mozart samt duoen Barcarole fra Hoffmans
Eventyr af Offenbach.
I anden afdeling gav disse musikere et musikalsk fyrværkeri med Serate
Musicli de L'Invito af Rossinni, Il Fervido Desiderio af Belleni, Una Poco Fa,
uddrag fra Barberen i Sevilla, samt tre lieder af Schubert, en komponist som var en
mester i denne kunst.
Musikere og sangere blev overøst med stort bifald i lang tid af et
begejstret publikum.
|
GYMNASIE-JAZZ PÅ GÆSTESPIL I WALES
Randers Amtsavis, 1985
En lille flok elever og lærere fra Amtsgymnasiet i Paderup spiller big band
i Wales den næste halve snes dage - sammen med
elever fra Amtsgymnasiet i Risskov. Tilsammen udgør de Århus Amts
Gymnasie-Big Band, og de repræsenterer Århus Amt ved en
musikfestival i venskabsamtet West Glamorgan.
Paderup Big Band blev en realitet i 1982 - som frivillig musikundervisning
uden for skoletiden - og det har siden haft et
godt samspil med Risskov Big Band.
- Det er positivt, at vi også kan dyrke den form for musik på et
gymnasium, siger lederen af Paderup Big Band, adjunkt Alf
Sørensen.
- Vort band består af 15 elever og tre lærere, og vi har givet mange
koncerter på skoler i amtet - alene eller sammen med Risskov
Big Band.
De unge musikere har desuden været med i et stort jazz-projekt sammen med
det kendte professionelle Klüvers Big Band, og
undervisnings- og kulturudvalget i Århus Amt har vurderet deres indsats
efter fortjeneste og sagt ja til turen til Wales, som
startede i går.
Rejsen er en udvekslingsrejse. I foråret 1983 var en stor flok unge
walisere i Århus og Randers. Det var West Glamorgan Amts
ungdomskor og -orkester, og derefter indbød det walisiske amt Århus
Amt til at sende unge musikudøvere til musikfestival i anledning
af ungdoms- og musikåret 1985.
Billedtekst:
Århus Amts Gymnasie-Big Band samlet til prøve før rejsen til
Wales. Det er Big Bands fra Paderup og Risskov, og deres ledere ses
til højre på billedet: Peter Jensen fra Amtsgymnasiet i Risskov, og
Alf Sørensen fra Amtsgymnasiet i Paderup.
|
UPS OPTRÅDTE SOM GODT DANSEORKESTER
Ingen slinger i valsen på Musikhusets amfiscene
Aarhus Stiftstidende, 30. juli, 1984
Og det var søndag eftermiddag, det var på amfiscenen foran
Musikhuset. Det lidt kedelige vejr havde nok fået en del til at blive
hjemme, men der var da godt halvfyldt, da UPS gik på scenen og afleverede
to sæt til et publikum, der småfrøs, men ellers tog
godt imod bandet.
UPS spiller musik, der læner sig godt op ad New Yorker-rappen, tilsat andre
lån fra diskoen og den danske rockelite a la Anne
Linnet Band og Sneakers. Bandet spiller gedigent, sangerinden har en flot stemme,
og hele holdet har været på rappekursus og har
dér lært at fyre en fandens masse ord af i et enslydende og
uprofileret stemmeleje.
Det er svært at vurdere et band uden særlig musikalsk profil. UPS'
musik er hørt masser af gange før, og de har ikke noget
særligt at
tilføre formen musikalsk set. Bandets varemærke kunne så
være det morsomme og det uhøjtidelige og er det også et godt
stykke hen ad
vejen. Men også det bliver en smule anstrengt i længden, når
man opfatter tekstsentenser som: "Pigerne er vilde med DJ Frank /
Fyrene de pønser på at gi' ham bank", eller "Kom ud
å dans / Hvis I da har en smule rappe-sans". - "De har jo nogle
glimrende
poeter i det band", som min sidemand pointerede, med en let ironisk
undertone.
Nu kommer denne slags musik jo fra United Bluff, og udover de danske tekster har
UPS også været på jagt i 80ernes musikbibel: "Rap,
Schratch & a 100 ways of saying nothing", og har dér fundet lige
netop de ord, der gør sig til gruppens musik, der med masser af
tætte markeringer, breaks og synkoper, appellerer til et dansende publikum.
Betragter man UPS som et danseorkester, så er der ingen
slinger i valsen, gruppen gør sit, og publikum kvitterer med at udfylde
deres del af showet - de danser...
Uforpligtende underholdning eller hovedløs fodmusik? - ja, svaret
blæste desværre med den kølige vind, der gæstede
amfiscenen hele eftermiddagen.
P.M.E.
|
NYE ÅRHUSIANSKE TONER
Aarhus Stiftstidende, 29. juni, 1984
Eftertiden blev sikret nye bidrag til den århusianske sangskat i går
- i form af to plader, et kassettebånd og en sangbog.
Og de to grupper Ups og Pigtråd får samtidig demonstreret, at
begrebet rock kan bøjes til både rap og requiem.
Ups serverede popcorn og hindbærbrus i Pladehuset i Frederiksgade i
anledning af en dobbelt pladedebut - numrene "Gi' Os En Takt!"
og "Arne" udsendes på én gang på en single af
almindelig størrelse og på en maxi-single, den sidste med
"Gi' Os En Takt!" i to
versioner, hvoraf den ene dækker hele A-siden i særlig
lydlækker mixning. Den må man også betale 25 kr. ekstra for,
men der er
boom på maxi-pladerne med luksuslyden. Mange vil hellere spendere 60
kroner på dem end 100 på en LP, der måske kun bliver
købt for
et nummer eller to.
"Maxi-pladen er kommet til, siden vi var i Toma-studiet i Horsens i
august sidste år. Oprindeligt skulle vi bare have lavet en
almindelig single, men det endte med, at vi fik en kontrakt med Sonet, og
mixningen er lavet i Studie 39 i København," forklarer
bassisten Bo Astrup, som har skrevet og produceret de to numre sammen med
tangentspilleren Mik Aidt.
Mik's søster Pernille er sangerinde i gruppen, der også
tæller guitaristen Jens Bille og de to trommeslagere Friv og Henrik
Pedersen. De har spillet sammen i et års tid og kan godt gå med til
Ups som en forkortelse for Ude På Sjov:
"Musikken er rap og rock, iblandet saftig pop - og ikke egnet til en
søndag eftermiddag". Ikke desto mindre er gruppen temmelig
begejstret for, at århus Kommunes Fritids- og Kulturforvaltning har
hyret den til en koncert på Musikhusets Amfi-Scene søndag
29. juli - midt på eftermiddagen.
Pigtråd tog imod... (...)
jørn
|
Flere
artikler og presseklip
|